مجله, اخبار سایت

آسانسور چیست؟ معرفی انواع آسانسور

آسانسور چیست

آسانسور یکی از راحت ترین اشکال حمل و نقل در ساختمان است. اگرچه می‌توانید از پله‌ها برای رسیدن به پله‌ها استفاده کنید، اما آسانسور جایگزین سریع‌تر و مفیدتری برای پله‌ها است.

به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمودی تعریف می شود که برای جابجایی افراد و کالاها در کف یک ساختمان استفاده می شود. برای راحتی، مردم ترجیح می دهند از آسانسور استفاده کنند و پله ها برای زمان خاصی انتخاب می شوند.

مزاحم بالابرها (اگر سعی کنید متوجه شوید) این است که قسمت های کار آنها معمولاً پوشیده شده است.

از دید کسی که از لابی به طبقه هجدهم می رود، آسانسور فقط یک جعبه فلزی است با درهایی که در یک طبقه بسته می شوند و سپس در طبقه دیگر باز می شوند.

آسانسور برای حمل و نقل اقلام مرتبط در ساختمان های مسکونی و تجاری، بیمارستان ها، مراکز خرید، رستوران ها و حتی کتابخانه ها استفاده می شود.

آسانسور چیست
آسانسور

ویژگی های مهم آسانسور عبارتند از:

  • یک یا چند کابین آسانسور (جعبه های فلزی) که بالا و پایین می روند.
  • نیروی بادوام که کابین آسانسور را متعادل می کند.
  • یک موتور الکتریکی که ماشین بالابر را بالا و پایین می‌برد و شامل یک سیستم ترمز می‌شود.
  • سیستمی از کابل ها و قرقره های فلزی قوی که بین کابین آسانسور و موتورها حرکت می کند.
  • مکانیسم های ایمنی مختلفی برای محافظت از افراد داخل آسانسور در صورت شکستن کابل ها وجود دارد.
  • در ساختمان‌های بزرگ، یک سیستم کنترل الکترونیکی است که از الگوریتم‌های آسانسور (نوع پیچیده‌ای از منطق ریاضی) برای کنترل اتاقک آسانسور در طبقات مناسب استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که افراد زیادی به سرعت و کارآمد بالا و پایین می‌روند (به ویژه در ساختمان‌های بسیار بزرگ و بزرگ). ساختمان های شلوغ در ساعات اوج مصرف مهم هستند).
  • در ابتدای روز، سیستم های هوشمند برای بلند کردن و پایین آوردن بسیاری از افراد طراحی شده اند.

آسانسور چگونه انرژی مصرف می کند؟

از نظر علمی، آسانسورها با انرژی کار می کنند برای رفتن از پله ها از طبقه همکف به طبقه 18، باید از راهرو در جهت مخالف وزن خود پایین بروید.

انرژی مورد استفاده در این فرآیند اغلب به انرژی پتانسیل تبدیل می شود، بنابراین با بالا رفتن از پله ها انرژی پتانسیل افزایش می یابد و با پایین آمدن از پله ها کاهش می یابد.

این نمونه ای از قانون حفظ انرژی در عمل است. در واقع، شما انرژی بالقوه بیشتری در بالای ساختمان نسبت به پایین ساختمان دارید، حتی اگر احساس متفاوتی نداشته باشید.

برای یک دانشمند، آسانسور وسیله ای است که انرژی بالقوه یک فرد را بدون نیاز به تامین آن افزایش یا کاهش می دهد. آسانسور هنگام بالا رفتن انرژی بالقوه به شما می دهد و وقتی پایین می روید انرژی بالقوه شما را می گیرد.

از نظر تئوری، این بسیار ساده به نظر می رسد: آسانسور به انرژی زیادی نیاز ندارد زیرا همیشه هنگام پایین آمدن به همان مقدار برمی گردد. اما متاسفانه به این سادگی نیست.

اگر همه آسانسورها آسانسورهای ساده با محفظه‌های قرقره‌ای بودند، انرژی قابل توجهی برای بلند کردن فرد مصرف می‌کردند، اما هیچ راهی برای بازگشت انرژی وجود ندارد. هنگامی که افراد سقوط می کنند، اصطکاک بین کابل ها و ترمزها انرژی خود را از دست می دهد.

انواع آسانسور

انواع آسانسور

انواع آسانسور

انواع مختلفی از آسانسور وجود دارد که می توان از آنها در موقعیت های مختلف برای اهداف مختلف استفاده کرد.

آسانسورهای مسافربری:

آسانسورهای مسافربری برای حمل افراد طراحی شده اند و می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. از آنجایی که این آسانسورها مسافران را حمل می کنند، باید شرایط و استانداردهای خاصی برای اطمینان از ایمنی آنها در نظر گرفته شود. آنها می توانند با اندازه های مختلف سازگار شوند و تعداد زیادی مسافر را حمل کنند.

این آسمان‌ها را می‌توان در سبک‌های مختلف، هم در داخل و هم در فضای باز پشتیبانی کرد، بنابراین می‌توان آن‌ها را با پیکربندی و نوع فضای اطراف طراحی کرد. آسانسور را می توان در موقعیت های مختلفی استفاده کرد، از سوپرمارکت ها گرفته تا خانه های شخصی.

آنها همچنین سریعتر از انواع دیگر آسانسورها حرکت می کنند زیرا اغلب در ساختمان های مرتفع استفاده می شوند که به مسافران اجازه عبور از چندین طبقه را می دهد.

این آسانسورها همچنین ممکن است شامل صفحه نمایش تلویزیون، بلندگو یا دستگاه های دیگر مانند تبلیغات صوتی و تصویری برای پخش موسیقی یا اعلان ها باشند.

آسانسور شیشه ای:

آسانسور شیشه ای نوعی آسانسور مسافربری با در و دیوار شیشه ای است. آنها را می توان در هر شرایطی که از آسانسور مسافری معمولی استفاده می شود استفاده کرد، اما به عنوان جایگزین ظریف تری نیز ارائه می شود. آنها اغلب به دلیل زیبایی انتخاب می شوند. حتی اگر وسیله نقلیه تهیه کنند، می توانند راهی برای حفظ سبک ساختمان باشند.

محفظه شیشه ای از نوعی شیشه به نام لمینت (پنجره) ساخته شده است.

آسانسورهای خدماتی:

آسانسورهای خدماتی برای جابجایی مسافران طراحی نشده اند، اما معمولاً برخی از وسایل آنها را حمل می کنند. این بدان معناست که این آسانسورها نباید استانداردهای مشابه آسانسورهای مسافربری را داشته باشند.

بالابر غذا:

آسانسور مواد غذایی اغلب در آشپزخانه ها، رستوران ها، هتل ها و غیره استفاده می شود. این آسانسور کوچک برای حمل غذا از آشپزخانه به قسمت خدمات استفاده می شود. همچنین می توان از آن در تنظیمات دیگر مانند بیمارستان ها یا مطب ها استفاده کرد.

آسانسور دستی:

بالابرهای دستی برای حمل بارهای سنگین روی چرخ ها و قفسه های قابل جابجایی طراحی شده اند. آنها اغلب در فروشگاه ها یا در محیط های دیگری که برای حمل و نقل کالا بین طبقات ضروری است یافت می شوند.

آسانسور معلولین:

ویلچرها می توانند انواع مختلفی داشته باشند و به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، در حالی که هدف آنها حمل و نقل افراد دارای مشکلات حرکتی است.

بالابر پله:

پله ها اغلب در داخل خانه استفاده می شوند و به افراد اجازه می دهند به راحتی از پله ها پایین بیایند. این کار معمولاً با نشستن روی صندلی موتورسیکلت که آنها را از زمین به زمین می برد انجام می شود.

آسانسور آتش نشانی:

این آسانسور که برای حفاظت بیشتر طراحی شده است، تحت کنترل مستقیم آتش نشانی و خدمات نجات است و برای اطفای حریق استفاده می شود. اگر ساختمان دارای طبقات 18 متری بالاتر یا 10 متری زیر سطح دسترسی آتش نشانی باشد، آسانسور آتش نشانی مورد نیاز است.

آسانسورهای حمل و نقل:

مورد استفاده در گاراژها یا مراکز تولیدی. این آسانسورها ورود رانندگان به داخل ساختمان ها را آسان می کند. برخی از آنها ممکن است بپیچند، فقط اجازه دهید راننده به جلو برود، هرگز به عقب برنگردد و به عقب برگردد.

لیفت بیمارستانی:

آسانسورهای تخت اغلب برای انتقال بیمارانی که نمی توانند حرکت کنند یا بلند شوند استفاده می شود. این آسانسورها همچنین می توانند در صورت قطع برق به کار خود ادامه دهند. آنها صدای کمی دارند و حرکت آرام و آهسته برای حرکت بین طبقات دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *